Silmälaseilla on pitkä historia sekä näön apuvälineenä että muodikkaana asusteena. 1200-luvulla, ennen
silmälasien keksimistä, uskottiin että lehmänsilmän käyttäminen kaulariipuksena paransi näkökykyä. Kirjojen
yleistyttyä 1500-luvulla lukulaseja sai jo ostaa kadulta. Periaatteena oli, että miehet käyttivät heikompia
laseja kuin naiset, sillä yleisen käsityksen mukaan naisilla oli miehiä huonompi näkökyky. 1700-luvulla
silmälaseja pidettiin oppineisuuden merkkinä. Espanjan kuningas Filip V, joka ei näkönsä puolesta olisi
tarvinnut silmälaseja mutta halusi antaa itsestään sivistyneen vaikutelman, käytti laseja joiden sangat
oli tehty kilpikonnankuoresta. Myös hänen vaimollaan ja tämän 500:lla hovineidolla oli samanlaiset lasit.
Siitä seurasi varsinainen muotivillitys ja vielä tänäkin päivänä kilpikonnakehykset yhdistetään sivistykseen
ja älymystöön.
Favopticin historia ei ole lähimainkaan näin pitkä. Vuonna 2001 käynnistyneen nettikaupan on perustanut
yrittäjäsieluinen Carl Erik Eriksson, joka on varsinaiselta koulutukseltaan lastenkirurgi.
– Oikeastaan olisin halunnut tehdä kumpaakin työtä, mutta kirurgia on kuin pianonsoitto: ylläpitääkseen
taitoaan sitä on harjoitettava useita tunteja joka päivä. Lopulta aika ei enää riittänyt ja yrittäminen vei
pidemmän korren.
Yhdessä kollegansa Joakim Santessonin kanssa Carl Erik Eriksson perusti yrityksen, joka erikoistui
yksityiseen työterveydenhuoltoon. Tuona ajanjaksona sai alkunsa myös liikeidea, josta myöhemmin kehittyi
Favoptic.
– Monet asiakasyritykset tiedustelivat meiltä päätetyöskentelylasien hintoja. Me perehdyimme asiaan
ja perustimme lopulta Synpunkten –optikkoketjun. Liikkeemme olivat auki lauantaisin ja hintamme olivat
edulliset, joten onnistuimme ärsyttämään perusteellisesti kilpailijamme, jotka asennoituivat näköongelmiin
kuin insuliiniin. Heidän mielestään ongelmien korjaamisen tuli olla hankalasti saavutettavissa ja reseptin
takana. Jonkun ajan kuluttua lunastin itselleni Joakimin osuuden ja muutaman vuoden päästä myin koko yrityksen.
Mutta ajatus internetin hyödyntämisestä silmälasien jakelukanavana jäi itämään.
Carl Erik Eriksson itse hankki ensimmäiset silmälasinsa noin neljänkymmenen ikäisenä. Käsivarret eivät
enää riittäneet, kuten monilla on tapana kuvailla tilannetta jolloin lukulasien hankkiminen tulee ajankohtaiseksi.
Jonkin ajan päästä tarvittiin myös moniteholasit.
– Tein ensimmäiset moniteholasini itse, olinhan alan ammattilainen. Tosin aluksi ne tuntuivat niin omituisilta,
että lopetin niiden käytön heti alkuunsa. Kun sitten kadotin lukulasini, otin moniteholasit käyttöön. Kesti noin
viikon kunnes totuin niihin. Ja niinhän se on, totuttelu moniteholaseihin vie oman aikansa. Kyse on enemmän aivojen
uudelleenohjelmoinnista kuin itse linssien ominaisuuksista.
Vuodesta 2001 lähtien Favopticin myynti on kasvanut tasaisesti. Tänä päivänä yrityksellä on satoja tuhansia
asiakkaita Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa. Uusimman, digitaalisesti ohjatun tekniikan
ansiosta linssien hiominen on entistäkin tarkempaa, tehokkaampaa ja sovitettavissa jokaisen asiakkaan yksilöllisiin
tarpeisiin. Asiakkaiden netissä tekemät tilaukset menevät suoraan linssihiomoon. Valmiit silmälasit postitetaan
kotiin asiakkaalle. Koska jakeluketjusta puuttuvat sekä tukkuporras että optikkoliikkeet, Favoptic pystyy
myymään silmälaseja todella edulliseen hintaan. Ja toimitusaika on ainoastaan muutamia päiviä.
Netti on epäilemättä Favopticin menestyksen perusta, mutta yrityksen tulevaisuuden kannalta henkilökohtainen
vuorovaikutus on kaikkein tärkeintä.
– Se, että voimme yhdessä pohtia tulevaisuutta, uusia suuntauksia ja
teknisiä ratkaisuja on ensiarvoisen tärkeää. Noiden keskustelujen kautta voimme todellakin saada aikaan jotain uutta.
Carl Erik Eriksson viettää nykyään noin puolet vuodesta matkustamalla Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa
(hänellä on aina mukanaan ainakin yhdet varalasit). Vaikka oikeastaan hän mieluiten haluaisi käyttää vähemmän
aikaa matkustamiseen ja sen sijaan purjehtia Ruotsin länsirannikolla tai vaeltaa tuntureilla.
Liiketoimintamalli, jossa asiakkaat voivat lainata kotiin sovituskehyksiä ja tehdä tilauksensa siten, että he
maksavat ostoksensa vasta kun ovat vastaanottaneet valmiit silmälasit ja päättäneet pitää ne, edellyttää ennen
kaikkea tehokasta jakelujärjestelmää. Favoptic aikoo nykyisellä toimintamallillaan kasvaa etenkin Alppien
pohjoispuolisilla alueilla.
– Täällä kuluttajat ovat sekä muoti- että laatutietoisia. Lisäksi markkinoilta puuttuu tarjonta edullisista
silmälaseista. Sen epäkohdan Favoptic aikoo pian korjata.
Yritystiedot
Favoptic Glasögondirekt Sverige AB
Kotipaikka: Danderyd, Stockholm
Yritystunnus: 556647-6007
Alv-numero / Suomi: 1881840-9
Aikajana
Kevät 2001
Tammikuussa 2001 Carl Erik Eriksson käynnistää silmälasien myynnin nettisivulla
www.glasogondirekt.com. Keväällä 2005 vienti lähtee voimakkaaseen kasvuun ja yritys
vaihtaa nimensä kansainvälisemmäksi www.favoptic.fi.
Kesä 2005
Favoptic perustaa tytäryhtiön Norjaan ja ottaa myyntivalikoimiinsa polarisoivat
linssit sekä yksiteho- että moniteholaseille. Linssit soveltuvat erityisesti vesille
ja autoilukäyttöön.
Joulukuu 2005
Markkinoiden uutuus on Favoptic Office, nykyaikaiset päätetyöskentelylasit jotka
sopivat kaikille tietokoneen ääressä työskenteleville.
Kesäkuu 2007
Miljoonan myydyn silmälasiparin raja ylittyy.
Kesäkuu 2008
Erityisesti wraparound –kehyksille tarkoitettu muovilinssityyppi otetaan käyttöön.
Elokuu 2008
Favoptic aloittaa toiminnan Saksassa.
Elokuu 2009
Favoptic on mukana Tukholman Fashion Weekissä.
Elokuu 2009.
Favoptic Personal Print™ lanseerataan.