Silmälaseilla on pitkä historia sekä näön apuvälineenä että muodikkaana asusteena. 1200-luvulla, ennen silmälasien keksimistä, uskottiin että lehmänsilmän käyttäminen kaulariipuksena paransi näkökykyä. Kirjojen yleistyttyä 1500-luvulla lukulaseja sai jo ostaa kadulta. Periaatteena oli, että miehet käyttivät heikompia laseja kuin naiset, sillä yleisen käsityksen mukaan naisilla oli miehiä huonompi näkökyky. 1700-luvulla silmälaseja pidettiin oppineisuuden merkkinä. Espanjan kuningas Filip V, joka ei näkönsä puolesta olisi tarvinnut silmälaseja mutta halusi antaa itsestään sivistyneen vaikutelman, käytti laseja joiden sangat oli tehty kilpikonnankuoresta. Myös hänen vaimollaan ja tämän 500:lla hovineidolla oli samanlaiset lasit. Siitä seurasi varsinainen muotivillitys ja vielä tänäkin päivänä kilpikonnakehykset yhdistetään sivistykseen ja älymystöön.

Favopticin historia ei ole lähimainkaan näin pitkä. Vuonna 2001 käynnistyneen nettikaupan on perustanut yrittäjäsieluinen Carl Erik Eriksson, joka on varsinaiselta koulutukseltaan lastenkirurgi.

– Oikeastaan olisin halunnut tehdä kumpaakin työtä, mutta kirurgia on kuin pianonsoitto: ylläpitääkseen taitoaan sitä on harjoitettava useita tunteja joka päivä. Lopulta aika ei enää riittänyt ja yrittäminen vei pidemmän korren.

Yhdessä kollegansa Joakim Santessonin kanssa Carl Erik Eriksson perusti yrityksen, joka erikoistui yksityiseen työterveydenhuoltoon. Tuona ajanjaksona sai alkunsa myös liikeidea, josta myöhemmin kehittyi Favoptic.
– Monet asiakasyritykset tiedustelivat meiltä päätetyöskentelylasien hintoja. Me perehdyimme asiaan ja perustimme lopulta Synpunkten –optikkoketjun. Liikkeemme olivat auki lauantaisin ja hintamme olivat edulliset, joten onnistuimme ärsyttämään perusteellisesti kilpailijamme, jotka asennoituivat näköongelmiin kuin insuliiniin. Heidän mielestään ongelmien korjaamisen tuli olla hankalasti saavutettavissa ja reseptin takana. Jonkun ajan kuluttua lunastin itselleni Joakimin osuuden ja muutaman vuoden päästä myin koko yrityksen. Mutta ajatus internetin hyödyntämisestä silmälasien jakelukanavana jäi itämään.

Carl Erik Eriksson itse hankki ensimmäiset silmälasinsa noin neljänkymmenen ikäisenä. Käsivarret eivät enää riittäneet, kuten monilla on tapana kuvailla tilannetta jolloin lukulasien hankkiminen tulee ajankohtaiseksi. Jonkin ajan päästä tarvittiin myös moniteholasit.
– Tein ensimmäiset moniteholasini itse, olinhan alan ammattilainen. Tosin aluksi ne tuntuivat niin omituisilta, että lopetin niiden käytön heti alkuunsa. Kun sitten kadotin lukulasini, otin moniteholasit käyttöön. Kesti noin viikon kunnes totuin niihin. Ja niinhän se on, totuttelu moniteholaseihin vie oman aikansa. Kyse on enemmän aivojen uudelleenohjelmoinnista kuin itse linssien ominaisuuksista.

Vuodesta 2001 lähtien Favopticin myynti on kasvanut tasaisesti. Tänä päivänä yrityksellä on satoja tuhansia asiakkaita Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa. Uusimman, digitaalisesti ohjatun tekniikan ansiosta linssien hiominen on entistäkin tarkempaa, tehokkaampaa ja sovitettavissa jokaisen asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin. Asiakkaiden netissä tekemät tilaukset menevät suoraan linssihiomoon. Valmiit silmälasit postitetaan kotiin asiakkaalle. Koska jakeluketjusta puuttuvat sekä tukkuporras että optikkoliikkeet, Favoptic pystyy myymään silmälaseja todella edulliseen hintaan. Ja toimitusaika on ainoastaan muutamia päiviä. Netti on epäilemättä Favopticin menestyksen perusta, mutta yrityksen tulevaisuuden kannalta henkilökohtainen vuorovaikutus on kaikkein tärkeintä.
– Se, että voimme yhdessä pohtia tulevaisuutta, uusia suuntauksia ja teknisiä ratkaisuja on ensiarvoisen tärkeää. Noiden keskustelujen kautta voimme todellakin saada aikaan jotain uutta.

Carl Erik Eriksson viettää nykyään noin puolet vuodesta matkustamalla Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa (hänellä on aina mukanaan ainakin yhdet varalasit). Vaikka oikeastaan hän mieluiten haluaisi käyttää vähemmän aikaa matkustamiseen ja sen sijaan purjehtia Ruotsin länsirannikolla tai vaeltaa tuntureilla.

Liiketoimintamalli, jossa asiakkaat voivat lainata kotiin sovituskehyksiä ja tehdä tilauksensa siten, että he maksavat ostoksensa vasta kun ovat vastaanottaneet valmiit silmälasit ja päättäneet pitää ne, edellyttää ennen kaikkea tehokasta jakelujärjestelmää. Favoptic aikoo nykyisellä toimintamallillaan kasvaa etenkin Alppien pohjoispuolisilla alueilla. – Täällä kuluttajat ovat sekä muoti- että laatutietoisia. Lisäksi markkinoilta puuttuu tarjonta edullisista silmälaseista. Sen epäkohdan Favoptic aikoo pian korjata.

Yritystiedot

Favoptic Glasögondirekt Sverige AB
Kotipaikka: Danderyd, Stockholm
Yritystunnus: 556647-6007
Alv-numero / Suomi: 1881840-9

Aikajana

Kevät 2001
Tammikuussa 2001 Carl Erik Eriksson käynnistää silmälasien myynnin nettisivulla www.glasogondirekt.com. Keväällä 2005 vienti lähtee voimakkaaseen kasvuun ja yritys vaihtaa nimensä kansainvälisemmäksi www.favoptic.fi.

Kesä 2005
Favoptic perustaa tytäryhtiön Norjaan ja ottaa myyntivalikoimiinsa polarisoivat linssit sekä yksiteho- että moniteholaseille. Linssit soveltuvat erityisesti vesille ja autoilukäyttöön.

Joulukuu 2005
Markkinoiden uutuus on Favoptic Office, nykyaikaiset päätetyöskentelylasit jotka sopivat kaikille tietokoneen ääressä työskenteleville.

Kesäkuu 2007
Miljoonan myydyn silmälasiparin raja ylittyy.

Kesäkuu 2008
Erityisesti wraparound –kehyksille tarkoitettu muovilinssityyppi otetaan käyttöön.

Elokuu 2008
Favoptic aloittaa toiminnan Saksassa.

Elokuu 2009
Favoptic on mukana Tukholman Fashion Weekissä.

Elokuu 2009.
Favoptic Personal Print™ lanseerataan.

Elokuu 2010
Favoptic mukana Tukholman muotiviikoilla. Lehdistönäytös Grand Hôtellissa.

Huhtikuu 2011
Favoptic lanseeraa uudenlaiset meikkauslasit.

Elokuu 2011
Favoptic mukana Tukholman muotiviikoilla. Lehdistönäytös Grand Hôtellissa.

Kesäkuu 2012
Favopticin oma huippuedullinen piilolinssi tulee myyntiin. Piilolinssit valmistetaan alan uusinta teknologiaa hyödyntäen.

Toukokuu 2013
Uutuutena maailman ensimmäinen kierrätysmuovista valmistettu silmälasikehys Favoptic esittelee ensimmäisenä maailmassa kehysmallin, joka on valmistettu kierrätetyistä PET-muovipulloista. Niiden hinta ei ole päätä huimaava: kehykset yksiteholinsseillä, sisältäen toimituskulut sekä 14 päivän palautusoikeuden, maksavat 59 euroa. Sama setti moniteholinsseillä maksaa 118 euroa.

Uudenlainen tapa sovittaa kehyksiä netissä Favoptic tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden sovittaa kehyksiä suoraan netissä. Lataamalla oman valokuvasi ohjelmaan, voit kokeilla kaikkia Favopticin kehysmalleja. Kätevä tapa nähdä mitkä kehykset istuvat sinulle parhaiten.